Hyvät rasvat ovat meille tarpeen: ne antavat energiaa, tuovat välttämättömiä rasvahappoja ja  rasvaliukoisia vitamiineja sekä rakentavat solujamme. Parhaimmillaan rasvat ovat kylmäpuristetuissa kasviöljyissä. Pari ruokalusikallista päivässä on sopiva annos. 

Rypsiöljy
Hyvä yleisöljy, jonka rasvahappokoostumus on paras mahdollinen. Siinä on sydämelle, aivoille ja silmän verkkokalvolle välttämättömiä Omega-3- ja 6-rasvahappoja. Öljy ylläpitää ihon solukalvoja ja estää ihoa kuivumasta.
Valikoimissa on myös laadukas kylmäpuristettu rypsiöljy. Se sisältää luonnon kasvisteroleita, jotka estävät kolesterolin imeytymistä. Kasvisterolien ja E-vitamiinin yhteisvaikutus alentaa veren kohonnutta kolesteroliarvoa.
käyttö: Salaattikastikkeisiin, paistinpannulle, uppopaistamiseen ja leivontaan. Kylmäpuristetun rypsiöljyn ravintoaineet säilyvät parhaiten, kun käytät sitä kylmänä.

Auringon­kukkaöljy
Auringonkukan siemenistä uutetussa tai puristetussa öljyssä on runsaasti elimistölle tärkeää E-vitamiinia.
käyttö: Mieto maku ja hyvä lämmönsieto
tekevät auringonkukkaöljystä mainion paistamiseen, myös uppopaistamiseen,  sekä makeaan ja suolaiseen leivontaan.
 

Oliiviöljy
Verisuonten ja sydämen ystävä! Oliiviöljy sisältää runsaasti antioksidantteja ja kertatyydyttämättömiä rasvahappoja. Se sietää hapettumista ja säilyy siksi hyvin.
Ekstra-neitsytoliiviöljy on laadultaan paras ja samalla kallein. Se puristetaan oliiveista erityisen hellästi. Laadukkaimman oliiviöljyn maku on vahva ja täyteläinen, jopa pippurinen. Muut laatuluokat ovat neitsytoliiviöljy ja tavallinen oliiviöljy.
käyttö: Kokeile laadukkaita öljyjä kylminä salaateissa ja marinadeissa tai lorauta lautaselle, tipauta vähän balsami­etikkaa sekaan ja dippaa leipää. Paistamiseen sopivat parhaiten halvimmat oliiviöljyt.
 

Maissiöljy
Maissijyvien alkioista valmistetun öljyn maku on pehmeä. Maissiöljy on erityisen suosittu Amerikassa.
käyttö: Leivontaan, paistamiseen ja uppopaistamiseen.

Avokadoöljy
Ravintoarvoiltaan rypsiöljyn veroinen: runsaasti E-vitamiinia ja Omega-6-rasvahappoja. Maku on pehmeä.
käyttö: Monipuolinen öljy! Kokeile balsamietikan kanssa salaattikastikkeena, marinadeissa tai leivän dippaamisessa. Soveltuu mainiosti kovaan kuumentamiseen. Kaupoista löytyy myös valmiiksi sitruunalla maustettu avokadoöljy – kannattaa kokeilla.
 

Pellavansiemenöljy
Pellavansiemenistä puristettu öljy sisältää muun muassa proteiinia, kivennäisaineita ja vitamiineja. Välttämättömän rasvahapon eli alfalinoleenihapon pitoisuus on kasviöljyistä korkein, noin 59 prosenttia.
käyttö: Öljy soveltuu hyvin salaatinkastikkeeksi ja jogurtin, viilin tai puuron kera nautittavaksi. Käytetään yleisesti teollisissa leivonnaisissa ja pastataikinan joukossa Omega-3: n lähteenä.

Vehnänalkioöljy
Reilusti E-vitamiinia! Vehnän­alkioöljy ei nimestään huolimatta sisällä gluteenia.
käyttö: Leivontaan, levitteisiin sekä salaatinkastikkeeksi. Riittävän rasvansaannin turvaamiseksi öljyä voi lisätä vaikka puuron joukkoon.

Hampunsiemenöljy
Erinomainen Omega-rasvahappojen sekä proteiinin lähde. Hampunsiemenöljyllä on todettu olevan vaikutusta jopa ihosairauksien ja tulehdusten hoidossa. Hampunsiemen ei ole huumaava.
käyttö: Luonnonmukainen maku, soveltuu loistavasti salaatinkastikkeeksi tai ruokaan lisättäväksi. Hampunsiemenöljy ei kestä kuumentamista, joten se ei sovi paistamiseen.

Camelinaöljy
Ruisalkion siemenistä puristettu kotimainen öljy sisältää suuria määriä Omega-3-rasvahappoa ja soveltuu sekä ruoanlaittoon että paistamiseen.
käyttö: Parhaimmillaan salaatinkastikkeena sekä sellaisenaan lisättynä ruokaan.

Seesamiöljy
Pehmeän pähkinäinen maku. Soveltuu parhaiten maustamiseen tai salaatteihin. Välimeren maissa öljy valmistetaan paahtamattomista seesaminsiemenistä, Aasiassa paahdetuista.
käyttö: Vaaleaa seesamiöljyä käytetään itämaisissa ruoissa paistamiseen ja tummaa maustamiseen, sillä tumma palaa herkemmin. Lisää öljy mausteeksi ruokaan vasta kypsennyksen loppupuolella.

Maapähkinäöljy
Maapähkinöistä puristettu öljy on Kiinassa yleinen, mutta Suomesta sitä voi olla vaikea löytää. Käyttö on vähäistä.
käyttö: Sopii parhaiten ruokien maustamiseen seesamiöljyn tapaan. Öljy saattaa aiheuttaa oireita pähkinäallergikoille.

Kookosöljy
Aasiasta meille rantautunut öljy valmistetaan kookospähkinän kuivatusta lihasta, joka antaa pehmeän eksoottisen maun. Se kestää hyvin korkeita lämpötiloja ja sopii siksi ruoanlaittoon ja paistamiseen.
käyttö: Jähmettynyttä rasvaa voi käyttää levitteenä. Kasvisruokavalioita noudattaville tyydyttynyttä kookosöljyä suositellaan rasvahappojen turvaamiseksi.

 

Öljy säilyy

suljetussa pullossa, pimeäs­sä ja alle +15 asteessa. Jääkaapissa öljy saattaa samentua, mutta kirkastuu jälleen huoneenlämmössä.
Sakeneminen ei vaikuta laatuun tai käyttöominaisuuksiin. Tuore öljy tuoksuu ja maistuu raikkaalta.