Terveys

Verenpaine

VIESTIT 26-50 (62)
Näytä kpl sivulla
Anonyymi 29.08.2010 17:23

Minulla toimii verenpainelääke aika hyvin,mutta yksi sivuvaikutus sillä on,joka vähän harmittaa.Noin kolme tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen,kasvot,kaula ja rinnus alkavat hehkumaan.Poskissa tuntuu oikein pistelyä,kuin neulalla pisteltäisiin.Minusta on tullut punakka tämän lääkkeen myötä.Pitää nyt seurailla,meneekö tämä ohitse,vai tarvitseeko vaihtaa lääkettä.Tunne ei ole mukava.

Anonyymi 30.08.2010 10:18

Monissa terveyskeskuksissa on itsemittaus paikkoja. Siellä on helppo käydä milloin vain itselle sopii. Otappa selvää miten teidän paikkakunnalla.

Anonyymi 30.08.2010 10:36

Täällä on näköjään useita sellaisia kysymyksiä,
joihin saisi parhaan vastauksen omalta terveyskeskus-
lääkäriltä. Meillähän toimii täällä vain "arvauskeskus" :)

Anonyymi 30.08.2010 10:58

Ei kai täällä kukaan rupeakkaan hoitamaan itseään toisten neuvojen perusteella,mutta olisi kiva kuulla toisten mielipiteitä ja miten toisilla verenpaine-lääkkeen käyttäjillä on mennyt nämä lääkitykset kohdalleen.

Anonyymi 30.08.2010 12:11

meilläpäin sanotaan terveyskeskusta "arvauskeskukseksi" :D

Nuoret "keikkalääkärit" ei aina kovinkaan kokeneita,toki heiltäkin tietoa löytyy...
välillä kyllä turhauttavaa kun lääkärit vaihtuu ja aina kerrot samat jutut alusta alkaen
ja tyyppi on niin nuoren olonen et tulee mieleen :onkos tuo oikea lääkäri ollenkaan?

Anonyymi 31.08.2010 15:34

Minä olen nyt reilut kaksi viikkoa syönyt verenpainelääkettä ja ensimmäisen kerran,pitkään, pitkään aikaan mittasin normaalin verenpaineen.
Ihmeellistä,että kun on korkea verenpaine,se ei tunnu missään,eikä tunnu myöskään missään se,että on normaali verenpaine.
Sen vuoksi varmaankin monet ihmiset jättävät verenpaineensa mittaamatta,koska he olettavat,ettei heillä voi olla korkea verenpaine,koska se ei tunnu miltään.

Grandmother 31.08.2010 19:38

Kai tähän keskusteluun pieni kevennyskin sopii?

Lainaus tänään tulleesta Valitut Palat lehdestä:

Työssäni sairaalassa huomasin, että lääkäreillä on huumorintajua.
Muuan nainen ei olisi millään halunnut syödä verenpainelääkkeitä
vaan kyseli: "Onko näillä sivuvaikutuksia?" "Kyllä on" vastasi
lääkäri. "Pitkä ikä!"

Anonyymi 02.09.2010 16:22

Kuinka kauan aikaa teiltä on mennyt lääkkeen aloituksen jälkeen siihen,kun verenpaine alkaa laskea?
Olen kolme viikkoa sitten aloittanut lääkityksen ja nyt eka kertaa minä mittasin hieman alentuneet paineet.

Anonyymi 05.09.2010 12:07

Matala paine.

Minulla on aina ollut matala veren paine. Juuri nytkin näyttää 107/67. Ei siitä mitään haittaa ole. Joskus tosin voi huimata mutta kun tietää olla "hötkyilemättä" niin hyvin menee. Jotkut sanoo että se tietää pitkää ikää kun käy vähän kuin puoliliekillä. Ikää on 60 v. ja valitettavasti on myös ylipainoakin n. 20kg. Muuten on ihan priima olo. Enkä syö minkään sortin pillereitä, vielä onneksi.

Anonyymi 05.09.2010 14:15

Minkäkaisia sivuoireita olette saaneet verenpainelääkkeistä?
Olen nyt käyttänyt niitä vajaa kolme viikkoa.Päänsärkyä tuli muutamiksi päiviksi,mutta se hävisi.
Kasvojen punotusta tuli ja välillä poskia oikein todella kuumottaa ja neulottelee.Lääkärin kertoman mukaan,sen pitäisi hävitä,tai ainakin lieventyä.En ole väsymystä,enkä turvotusta huomannut.
Lääkkeenä käytän Felodipin Ratiopharmia.

Anonyymi 05.09.2010 20:01

Matala paine.

Minulla on aina ollut matala veren paine. Juuri nytkin näyttää 107/67. Ei siitä mitään haittaa ole. Joskus tosin voi huimata mutta kun tietää olla "hötkyilemättä" niin hyvin menee. Jotkut sanoo että se tietää pitkää ikää kun käy vähän kuin puoliliekillä. Ikää on 60 v. ja valitettavasti on myös ylipainoakin n. 20kg. Muuten on ihan priima olo. Enkä syö minkään sortin pillereitä, vielä onneksi.

Minullakin on matalaa painetta. Usein alle satasen yläpainekin. Silloin olo tuntuu pahalta, olen ihan vetämätön ja päänsäryn tunnettakin tulee, huimausta ja epätodellista oloa. Ikää on enemmän kuin toisella matalapaineisella, mutta ylipainoa ei sitten olekaan. Pitkällä iällä lääkäri minuakin pelotteli... Mielelläni nostaisin paineita, mutta kun ei onnistu millään. Tupakkaa en halua polttaa, suola maistuu pahalta, stressiä ei eläkeläinen tunne, ylipainoa en halua hankkia. Mitäs tehtäis?

Anonyymi 06.09.2010 21:31

Kuinka kauan aikaa pitää seurata,häviääkö sivuvaikutukset lääkkeestä vai ei?
Kova punoitus,joka on selvästi alkanut lääkkeen-oton jälkeen,ei tunnu mukavalta.Tosin paineet on hieman laskeneet.
Olen nyt käyttänyt lääkettä kaksi viikkoa.

Anonyymi 08.09.2010 20:57

Onko verenpaine-lääke otettava aina aamulla? Miksi ei sitä voisi ottaa ilta-päivällä tai illalla?

Anonyymi 11.09.2010 09:45

Ilmeisesti sen takia,koska iltaisin,kun ruvetaan jo muutenkin rauhoittumaan ja verenpainekin laskee,ettei se sitten yöllä laske liian alas.Toisaalta,jos matalasta verenpaineesta ei ole muuta haittaa,kuin huimausta,niin haittaako tuo sitten yöllä.
En osaa sanoa.
Kumminkin on kaikkein paras noudattaa lääkärin neuvoja,eikä rupea tietämättömyyttään vaihtelemaan mitään.

Anonyymi 14.09.2010 16:05

Minä anonyymi aloitin tämän ketjun.
Tänään lääkäri määräsi minulle toisen verenpainelääkkeen kokeiltavaksi,ensimmäisen kanssa alkoi tulemaan aina enemmän ja enemmän haittavaikutuksia.
Lääkäri kertoi,että sopivan verenpainelääkkeen etsiminen on,kuin neulaa heinäkasasta etsisi.
Eipä auta sitten muuta,kuin vaan kokeilla.

Anonyymi 14.09.2010 16:19

Sama juttu on myös monessa muussa lääkityksessä;
harvoin löytyy heti oikea lääke tai annostus.
Ihmiset ovat niin erilaisia : se mikä on hyvä toiselle,onkin huono toiselle.
Pitää vaan sinnikkäästi kertoa tuntemuksensa lääkärille,
niin yhteistyöllä oikea lääke ja annostus löytyy.

Anonyymi 17.09.2010 19:14

Minulla on käytössä jo kolmas verenpainelääke.Olo alkaa kohta olla keljumpi,kuin ennen lääkitystä.
Tulee jo mieleen ajatus,että viitsiikö tätä enää jatkaa.
Verenpaine on kyllä laskenut,mutta nyt alkaa väsymys vaivata,tai oikeammin heräileminen monta kertaa yössä,joten päivisin sitten väsyttää.
Pitäisikö tässä vielä ruveta unilääkettä käyttämään:(

Anonyymi 23.09.2010 15:11

No,minulla anonyymi-aloittajalla vaihdettiin sitten ja verenpainelääke kolmanteen lääkkeeseen.Toinen lääke ei sopinut ollenkaan.Tosi hankalaa ja turhauttavaa tämä tälläinen.Onko täällä ketään sellaista verenpainelääkkeen syöjää,kelle olisi pitänyt vaihtaa lääke useasti,ennenkuin osui sopiva kohdalle?

Kotu 23.09.2010 15:36

Kyllä minulla on tuttuja jotka ovat kokeillee montaa erinimistä verenpainelääkettä.
Itselläni kolmaskerta taisi sanoa toden.
Yhden lääkkeen kanssa taisin aamuyöstä piipahtaa jo taivaanportilla vaan minut kiskaistiin kovalla otteella tuosta ahtaasta mustasta putkesta ylös.Turhaan siellä rimpuilinkin kajastavaa kirkasta valoa kohden.
Lääkkeeni oli sellainen joka myös sykettä laski ja laskipa sitten ihan liian alas.
Olin kylmä ja kankea mikään paikka ei enää tahtonut liikkua.
Oli se niin pelottava tajuta miten lähellä lähtöäni olen oletettavasti ollut noina aamuyön tunteina.
Olen kuullut että tämä lääke on aiheuttanut vastaavia kokemuksia toisillekin.
Lääkkeeni vaihdettiin välittömästi.

Brinna 23.09.2010 16:19

Nyt minua kyllä alkoi pelottaan kun luin tuon Kotun tapauksen. Minulla on ollut aina verenpaine ns.alakanttiin, mutta nyt lääkärissä käydessäni se oli 170/80 ja nyt sitä sitten pitää "seurata". Kamalaa jos joutuu koekaniiniksi noiden lääkkeiden kanssa, tai sitten tämänhetkinen tilanne on syy jostain muusta viasta.
No, kyllä se uskottava ettei vanhuus tule yksin vaan tuo kaikenlaista kolotusta mukanaan, eikä "se lähäre eres voimistelemalla",kuten pohjanmaalla sanotaan.
Brinna

Anonyymi 23.09.2010 17:16

Brinna kirjoitti

Nyt minua kyllä alkoi pelottaan kun luin tuon Kotun tapauksen. Minulla on ollut aina verenpaine ns.alakanttiin, mutta nyt lääkärissä käydessäni se oli 170/80 ja nyt sitä sitten pitää "seurata". Kamalaa jos joutuu koekaniiniksi noiden lääkkeiden kanssa, tai sitten tämänhetkinen tilanne on syy jostain muusta viasta.
No, kyllä se uskottava ettei vanhuus tule yksin vaan tuo kaikenlaista kolotusta mukanaan, eikä "se lähäre eres voimistelemalla",kuten pohjanmaalla sanotaan.
Brinna

Kyllä 170/80 on aivan normaali verenpaine. Suosituslukema on 135/85, mutta harvalla ihmisellä se on just näin. Älkää hössöttäkö liikaa. Monet ihmiset syövät aivan turhaan verenpainelääkkeitä, kun ruokatottumukset on mitä sattuu ja liikuntakin vähäistä. Elämäntaparemontti on se ykkösasia ja sitten vasta lääkkeet, tosin lievä paineen nousu ei kaipaa lääkitystä.

Anonyymi 23.09.2010 17:40

Kiitos vastauksesta anonyymi.Olen kuullut sellaistakin sanottavan että 100+ikä, pitäneekö paikkansa. En ole ylipainoinen, mutta se liikunnan lisääminen olisi kyllä aiheellista, siis vaikka se voimistelu.Ruokatottumukset ovat kotiruoka linjaa.
Olen luonnonlääkkeiden kannattaja jos lääkitykseen on aihetta.
Yritän nyt olla stressaamatta tästä asiasta.

Brinna

Kotu 26.09.2010 19:21

Kiitos vastauksesta anonyymi.Olen kuullut sellaistakin sanottavan että 100+ikä, pitäneekö paikkansa. En ole ylipainoinen, mutta se liikunnan lisääminen olisi kyllä aiheellista, siis vaikka se voimistelu.Ruokatottumukset ovat kotiruoka linjaa.
Olen luonnonlääkkeiden kannattaja jos lääkitykseen on aihetta.
Yritän nyt olla stressaamatta tästä asiasta.

Brinna

Ei pidä enää paikkaansa tuo 100+ ikä.
On kuulema vanhentunutta tulkintaa sanoi lääkärini kuin myös terveydenhoitajani.

Anonyymi 26.09.2010 21:20

100+ikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

"Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg (millimetriä elohopeaa). Verenpainetaso on tyydyttävä välillä 130–139/85–89 ja koholla, kun paine on 140/90 tai enemmän.
Verenpaineen kohoaminen on hyvin yleistä etenkin keski-iässä ja sitä vanhemmilla. Nuorilla ja keski-ikäisillä, joilla valtimon seinämät ovat kimmoisat, nousee ensimmäisenä alapaine. Iäkkäämmillä, joilla valtimoiden seinämät ovat jäykemmät, alapaine on usein normaali mutta yläpaine kohoaa helposti liian korkeaksi."
(Terveyskirjasto)

Kotiruoan syöjä voi helposti säädellä suolankäyttöään. Se on yksi tuttu keino verenpaineen alentamiseen. Jotkut lääkkeet kuten esimerkiksi tulehduskipulääkket nostavat verenpainetta, samoin myös salmiakin syönti. Liikkumista lisää ja omenavatsan laihduttamista. Tupakka ei luonnollisesti tule kuuloonkaan.

Monesti verenpainetauti on valitettavasti suvuittain ilmenevää.
Meillä puoliso on sydän- ja verisuonitauteihin kuolevaa itäsuomalaista sukua. Liikunnalla, suolankäytön vähentämisellä ja lääkityksellä hän on päässyt lähes normaaleihin lukemiin. Hän on erittäin hoikka eikä ole koskaan tupakoinut. Eläkkeelle siirtymisen myötä stressitekijätkin poistuivat.

Brinna 27.09.2010 16:59

Hyvä,jotenkin tuo 100+ikä kuulostikin kamalalta, mutta kirjoitin sen koska toivoin saavani vahvistusta omalle ajatukselleni.
Suolaa ei tosiaan paljon käytetä, yritän mausteilla saada makua, mutta niissäkin on aina suolaa jonkin verran.

Niinpä, se omenavatsan pois saaminen on tosi vaikeaa.

X

Kyllä ei