Sana on vapaa

Kauneinen joululaulu?

VIESTIT 1-100 (252)
Näytä kpl sivulla
Anonyymi 16.11.2009 12:50

Mikä sinun mielestäsi on kauneinen joululaulu? Itselläni suosikki on Heinillä härkien kaukalon.

Hyvämieli 16.11.2009 13:06

Minulla on kaksi suosikkia, Sylvian joululaulu ja Paimenten joulu.
Anteeksi vaan naiset, mutta tykkään joululauluista enemmän miesten tai lasten laulamana.

katinka 16.11.2009 13:16

Oi jouluyö, Kun maas on hanki sekä Varpunen jouluaamuna, tässä järjestyksessä ainakin näin äkkiä ajateltuna.

aluisa 16.11.2009 13:22

Kyllä minun suosikkeja ovat Sylvian joululaulu ja Maa on niin kirkas.

aluisa 16.11.2009 13:22

Piti kyllä olla Maa on niin kaunis.

Kauniita ovat nuo kaikki yllä mainitut. Vaikea valinta, mutta mainitsen seuraavat: "O Helga Natt" Jussi Björlingin laulamana, sekä "Maa on niin kaunis", jota tosin lauletaan muinakin vuodenaikoina. Ja kyllä "Jouluyö, juhlayö" myös kuuluu niiden hartaimpien ja tunnelmallisimpien joukkoon.

Nitanita 16.11.2009 14:08

Yllä mainitut joululaulut ovat kaikki kauniita. Olen viettänyt pari kolme joulua ulkomailla enkä silloin voinut kuunnella joululauluja aattona tai joulupäivänä. Joulutunnelma puuttui ilman tuttuja joululauluja radiosta ja TV:stä.

aluisa 16.11.2009 15:04

Hei Nitanita,
Se on totta ettei ulkomailla pääse oikein aitoon kotoiseen jouluntunnelmaan. Minäkin olen ollut kolme joulua poissa Suomesta, mutta olivathan ne kokemuksia nekin.
Hyvää joulun odotusta kaikille! Toivottelee Aluisa

Hyvämieli 16.11.2009 15:27

Hyvämieli kirjoitti

Minulla on kaksi suosikkia, Sylvian joululaulu ja Paimenten joulu.
Anteeksi vaan naiset, mutta tykkään joululauluista enemmän miesten tai lasten laulamana.

Haluan jakaa teidän kanssanne Paimenten joulu tunnelman.
Sen on esittänyt iki-ihana Kalevi Korpi

Tähden tietä matkaten
Kulki seura paimenten.
Heidät Betlehemiin toi,
Missä riemulaulut soi.
Siihen yhtyä nyt saa
Kaikki taivas, kaikki maa.
Soikoon laulu paimenten
Kunniaksi lapsosen.

Josef suojaa Mariaa,
Kun hän lasta tuudittaa.
Aasit, härät, lampaatkin
Katsoo silmin hartahin.
Armo suuri, taivainen
Osana on paimenten.
Seimessänsä nukkuvan
Näämme Pojan Jumalan

Paimenet jo kedoltaan
Tulleet häntä katsomaan.
Viiniruukun tässä tuon,
Tässä omenoita suon.
Maitoa tuon makeaa,
Juustoakin maittavaa.
Lahjan vaatimattoman
Pojalle näin ojennan.

Kuinka linnunlaulukin
Yössä soi nyt kauniimmin.
Näimme lapsen nukkuvan
Josefin ja Marian.
Joukko taivaan enkelten
Lauloi lasta suojellen.
Seimessänsä nukkuvan
Näimme Pojan Jumalan.

katinka 16.11.2009 17:05

Hei Hyvämieli.
On kauniit sanat ainakin tuossa laulussasi. En muista kuulleeni koko laulua, mutta olisi kiva se kuulla ja oppia.

marjutti 16.11.2009 17:22

Minulla ei ole mitään varsinaista suosikkia yleensäkkään musiikissa,vaan sen hetkinen tilanne ja vähän oma mielialakin vaikuttaa siihen mitä milloinkin kuuntelen.Vanhat joululaulut,ne tutut,ovat kaikki kauniita.Uusista on yksi laulu tosi kaunis, tämä Vesa-Matti Loirin esittämä:Näin sydämeeni joulun teen.
Tämä joulu on muutenkin minulla erilainen,sillä tämä on ensimmäinen joulu ilman rakasta äitiäni.
Luulen,että meillä kuunnellaan Karoly Garamin harvoin soitettua,kaunista ja itkettävää laulua,se kertoo lapsesta,joka vie kynttilän äitinsä haudalle.Laulun nimeä en nyt muista,mutta sävel ja sanat ovat tosi kauniita.
Eli tämän joulun laulut ovat meidän perheessä vähän surumielisiä,mutta kyllä tämä tästä taas lähtee kulkemaan eteenpäin.

Anonyymi 16.11.2009 17:25

Kaunein joululaulu on - Maa on niin kaunis . .

malperi 16.11.2009 17:44

Kyllä minäkin kallistun Sylviaan joululauluuna. Vallan kamalana pidän Sika-joululaulua!!!!

elsilina 16.11.2009 18:07

On todella vaikea nimetä kauneinta joululaulua, mutta ne perinteiset joka vuotiset laulut tuovat mieleen lämpöisen joulun ajan. Uusista lauluista, "Sydämeeni Joulun teen", on kyllä joka joulu saanut minutkin laulamaan mukana. Tärkeintä onkin minulle ne tunteet, mitkä laulut minussa herättävät.

Anonyymi 16.11.2009 18:15

Kodin kynttilät

allinlapsi 16.11.2009 18:22

Kauniita joululauluja on niin paljon. Kaikki, mitä edellä on esitetty, on todella hienoja. Yksi ihana uusi joululaulu on se, jossa sanotaan: "oi jos jostain saada voisin suuren puurokauhan..." Siinä on todella hienot sanat. Minulla on siitä aivan ihana muisto. Olin Inarissa pohjoismaisessa nuorisokokouksessa, jossa oli sekä meitä vanhempia että nuoria. Bussimatkalla kaksi murkkuikäistä tyttöä lauloi tämän joululaulun. He lauloivat sen niin puhtaasti ja hartaasti, että sain kyynelet silmiini. Veskun joululevyllä on monta upeaa laulua. Harry Belafonten esittämä "Mary's boychild" on myös yksi suosikeitani.
Harrasta joulunodotusta teille kaikille toivoo Allinlapsi

petranella 16.11.2009 18:34

Minun suosikkini ovat Oi jouluyö ja Sylvian joululaulu. Kaikki vanhat joululaulut ovat niin kauniita, että kyyneleet
tulevat väkisinkin silmäkulmiin.

katinka 16.11.2009 22:36

Tuo marjutin mainitsema laulu jossa lapsi vie kynttilää äitinsä haudalle on kyllä tosi kaunis ja itkettävä. Yritin juuri etsiä viimevuotista kirkosta saatua joululauluvihkoa, mutta en löytänyt. muistelen, että se viime vuonna laulettiin meidän kirkossa kun oli kauneimmat joululaulut.
Allinlapsen mainitsema laulu jota ne tytöt bussissa lauloivat on "Joulumaa" nimeltään. Sen olen kuullut Katri-Helenan esittämänä.

tellu46 16.11.2009 23:08

Mininusta kauneimmat joululaulut ovat: Varpunen jouluaamuna ja En etsi valtaa loistoa

Anonyymi 17.11.2009 04:10

Ihan outo laulu on minullekin.

mimmu 17.11.2009 10:22

Minä olen "kaikkiruokainen",musiikinkin suhteen. Mutta ehdottomasti joululauluja kuunnellaan runsaasti. Aattona soi koko päivän ja tilanteen mukaan. Lastenlapset kun ovat paikalla niin silloin myös runsaasti heille sopivaa musiikkia.Pipari puuhissa omanlaistansa taustamusiikkia. Adventteina ehdottomasti noita klassikkoja. Uusiakin kuuntelen uteliaana, niistä vain harva jää suosikiksi. Hyvää joulun odotusta kaikille, nauttikaamme tunnelmasta ja unohtakaamme turha kaupallisuus.

Murmeli 17.11.2009 11:15

Varpunen jouluaamuna -laulu tuo mieleeni itsemurhan tehneen veljeni ja liikuttaa minua syvästi joka kerta kun kuulen sen.

mariaterttu 17.11.2009 16:46

Useimmat vanhoista joululauluista ovat suosikkeja, Oi Jouluyö, paras niistä. Nykyään on tullut uusia kauniita lauluja ja niistä kaunein on Tarja Turusen ja Esa Niemisen säveltämä ja Tarja Turusen esittämä "Kuin henkäys ikuisuutta " ja Katri Helenan esittämä ja Esa Niemisen säveltämä " Js aikaa antaa ois". Koskettavia lauluja.

Anonyymi 17.11.2009 17:07

Kyllä Sylvian joululaulu tuo ihan vedet silmiin, kun sitä kuuntelee kaikella hartaudella.
Onhan niitä muitakin, kuten "Varpunen Jouluaamuna varsinkin muistaaksesin Kai Hyttisen laulamana, tosin ein muista viime jouluna aikaan hänen laulamanaan kuulla, monien muiden kyllä.

Anonyymi 17.11.2009 17:54

Minä inhoan koko joulua sitä aletaan valmistella jo ennen syyskuun puoli väliä,kyllä siinä tunnelmat menee keneltä tahansa.Joulu ei ole kuin kauppiaiden juhlaen ole vuosiin laittanut jouluruokia sen enempää kuin ostellut lahjojakaan.Kotini on aina siisti ei tarvitse sitä suursiivoustakaan tehdä ja joulu hörhelöitä ei tässä huushollissa laitella.Luen jotain hyvää kirjaa ja kuuntelen mieli musiikkiani ja tietysti ulkoilaan paljon koirani kanssa ,niinkuin joka päivä.Tapailen saman henkisiä ystäviäni meillä ei tulisi mieleenkään ruveta joulusta puhumaan.
Ei täällä muitakaan juhlapyhiä puolta vuotta vietetä.Jos juhannus ja joulu vaihtaisivat paikkaa ,niin kuinkahan kävisi?
Kevään odotuksia ilman joulu hössötyksiä!!!!!!!!!!

Täällä on toinen arjen ystävä. Minulle joulunalus on paineiden aikaa, ja tänä vuonna perhejuhlan valmistelu juuri ennen joulua tuo lisärasitusta. Minun kotini ei valitettavasti ole yleensä siisti, ja nytpä koetan korjata pitkän laiminlyönnin vahinkoja. Tavaraa on kertynyt vuosien varrella mahtavat määrät, ja pikkuinen vinttikomerokin pullistelee.
Koetan saada hankittua perinteiset ruoat ja lahjat, vaikka saan sitten joulun jälkeen kauan kiristää nälkävyötä ja tällä kertaa maksella luottovelkojakin. Eipä laske verenpaine ennen kuin aattoiltana. Haikailen kylläkin sen saman hartaan joulutunnelman perään, jonka koin lapsena. Suhtautumiseni joulunviettoon on siis kahtalainen: joulun stressaava kaupallisuus harmittaa, mutta perinteet ja muistot viehättävät.

Biba 17.11.2009 21:23

Murmeli kirjoitti

Varpunen jouluaamuna -laulu tuo mieleeni itsemurhan tehneen veljeni ja liikuttaa minua syvästi joka kerta kun kuulen sen.

Murmeli hyvä, tuossa laulussa on kyllä koskettavat sanat. Itse ajattelen pikkulapsena kuollutta sisartani, vaikka en häntä koskaan tavannutkaan tässä elämässä. Synnyin vuosi hänen kuolemansa jälkeen. Mutta jotenkin laulu myös lohduttaa, lapsi antaa linnulle siemeniä, pienikin hyvä teko voi oikeasti olla tärkeä.

marjutti 17.11.2009 21:55

Aikaisemmin mainitsin tuon Karoly Garamin laulaman kauniin ja surullisen laulun,laulun säveltäjä on Konsta Jylhä.
Se on kaunis ja surullinen,mutta myös lohdullinen varsinkin tänä jouluna.Myös sävel on tavattoman kaunis.

1.Joulun aatto nyt saa,jo ilta tummuu ja hiljenee maa.
Kuka kulkee nyt yksinään kalmistoon,kuka yksin näin kylmässä on?
Pieni lapsonen vain,joka näin kiiruhtain jälleen kynttilän haudalle tuo.
Paikka on hiljainen,tumma,liikkumaton,äidin haudalle valon hän suo.

2.Liekin niin häilyvän,tuo hauta rakkaimman hetkeksi saa.
Sitä katsovi silmin niin kaipaavin,sitä katsoo ja taas odottaa:
Koska joulun hän saa,koska voi naurahtaa kera muiden,kuin taas ennenkin?
Mutta niin hiljainen koti yksinäisten,on kuin puuttuisi siunaus sen.

3. Äänen ,niin hiljaisen,nyt jostakin kuulevi hän,
joka lämpimin lausehin lohduttaa,joka nousemaan katsehen saa:
Älä huoliisi jää,nosta taas pystyyn pää,joka hetki sun kanssasi käyn.
Lapsi joulun mä oon,sinut vien kartanoon,josta lähdit,sun valonas näyn.

4.Joulun,ensimmäisen,mä olla tallissa härkien sain.
Sinne tähtöset tuikkivat valkeuttaan,sinne saapuivat tietäjät maan:
Sitä taas viettämään sinun känssasi jään,sinun joulusi kauniiksi teen.
Sinä huomata saat,surun laaksot ja maat voivat peittyä kirkkauteen.

Tunnettujen joululaulujen synnystä ja taustoista löytää tietoa esim. googlettamalla "Laulujen taustat Suomen Lähetysseura".

Anonyymi 18.11.2009 08:09

Hei anonyyymi!
Täytyy sanoa, että on todella hieno asia jos koti on aina siisti. Minulla se ei todellakaan ole aina tip-top kunnossa.
On monia asioita joista en välitä, mutta en ota siitä pattia, vaan ohitan sen vähin äänin. Joulunaika on minulle kovin mieluista aikaa ja minusta on oikein hauska askarrella jotakin pientä ystävilleni. Lahjat joita annan eivät todellakaan maksa paljoa, koska lahjan rahallinen arvo ei ole tärkeä.
Joulukoristeetkin ovat vuosien saatossa lapsien tekemiä, joten katselen niitä rakkaudella ja muistelen niitä jouluja jolloin pikku kätöset ovat niitä kieliposkella askarrelleet.
Niin se vaan on, että jokainen luo omanlaisensa joulutunnelman, tai vaan tunnelman, mutta mukavinta asiassa on se, että on vapaus valita.

aluisa 18.11.2009 18:47

Eivät ole minunkaan joululahjat kovin kalliita. Tänään leivoin 65 Karjalan piirakkaa, jotka vien jo huomenna eräälle sairaalle ystävättärelleni joululahjaksi. On hänen oma asiansa, syökö ne ennen joulua vai vasta jouluna. Tärkeintä on että jaksoin vielä tehdä tuon perinteisen joululahjan jota hän aina on toivonut. Koskaan ei teidä, tuleeko sitä seuraavaa joulua ja miten on voimat, vaikka se tulisikin.
Terveisin Aluisa

Anonyymi 18.11.2009 20:18

Tämä sivu taisi olla kaunein joululaulu sivusto-niin ainakin tuossa otsakkeessa lukee !

Anonyymi 18.11.2009 21:59

Ihan Anonyymi veit sanat suustani. Joululauluista varmaan aloittaja halusi keskusteltavan. Voisikohan lahjoille ja ruuille olla oma keskustelunsa. se olisi kohteliaampaa aloittajaakin kohtaan.

Hyvämieli 19.11.2009 07:56

Katinkalle: Paimenten joululaulussa on kauniin sointuva melodia joka sopii ihanasti laulun sanoihin.
Paimenten joululaulu on alkujaan ranskalainen ja Sauvo Puhtila on sen suomentanut.
Toivottavasti kuulet sen tulevana jouluna. Jospa jossakin joulutoivekonsertissa.
Korjaan tässä samalla laulun nimen, eli se on Paimenten joululaulu, eikä paimenten joulu kuten olin ensin kirjoittanut.

katinka 19.11.2009 09:26

Kiitos Hyvämieli, kiitos myös laulun sanoista!
Minä toivon tosiaan, että kuulen ja opin sen. Tuossa minun suosikissani "Oi jouluyö" puhuttelevat myös kauniin sanat upean melodian lisäksi. Sitä vaan ei koskaan päästetä kirkossa laulamaan yhteisesti vaan joku esiintyjä sen esittää. Onhan se kyllä aika vaikea ja menee korkealle.
Kotona sitä voi laulaa kun ei häiritse naapureita.
Erityisesti pidän tästä kohdasta: " Kirvonneet on jo syntiemme kahleet, on taivas auennut lapsille maan. Orjuus on poissa veljesvaino päättyy jne.

ullamaija 20.11.2009 14:05

Paljon on kauniita joululauluja, iloisia ja hartaita. Aika vaikeaa on valita kauneinta.
Pysäyttävin minulle on kuitenkin jouluvirsi "Enkeli taivaan".

Niin, siitä jouluvirrestä tulee mieleeni lapsuuden joulujuhlat, sitten omien lasten koulujen juhlat, joissa sain olla mukana.
Katsoin netistä, että tähänkin virteen oli 1980-luvulla yritetty uusia sanoja, muttei onneksi sitten vanhoja tuttuja muutettukaan. IAjatella, kuinka monet sukupolvet jo virttä ovat laulaneet. - Harmi, että tänä vuonna en uskalla käydä edes kirkon adventtitilaisuuksissa, kyyhötän kotona vain.
Ensi vuonna sitten käyn sitäkin useammissa, jos Luoja suo.

Anonyymi 06.12.2010 13:57

Mikä on kaunein joululaulu? Kyllä se valinta on kovin vaikea nimetä jokin yksittäinen joululaulu kauneimmaksi.

Mieltymyksiä on niin paljon.Yksi pitää sanoituksesta,toinen sävellyksestä,joku taas tietyn artistin esittämästä kappaleesta.

Jollekin merkitsee se tilanne,missä se on esitetty,joten kauneimman laulun valinta on kovin vaikea.

Jos suosituinta laulua etsitään,niin se onkin sitten ihan eri juttu.

Minä pidän En etsi valtaa loistoa laulusta ja Sylvian joululaulusta,sekä uusimmista tästä Kassu Halosen laulusta,jonka

tulkitsee Vesa-Matti Loiri,Näin sydämeeni joulun teen.Mutta kuuntelen sujuvasti muitakin.

Mutta mieluummin kuuntelen niitä muualla,kuin meluisassa täyteen ahdetussa kauppakeskuksessa.

Anonyymi 06.12.2010 14:03

"EN ETSI VALTAA LOISTOA EN KAIPAA KULTAAKAAN"
---kajahtaisi kauniisti itsenäisyyspäivän kunniaksi Linnan juhlissa,
kansanedustajien laulamana!
Niin syvälliset ja rehelliset sanatkin...

Anonyymi 06.12.2010 15:21

Jos kauppiaat malttaisivat vielä viikon olla soittamatta niitä joululauluja,tai vaikka enemmänkin.
Tuntuu niin irvokkaalta kuunnella niitä lauluja marketeissa täyshumun ja melun keskellä.

Anonyymi 06.12.2010 15:38

Tytti Tättäläinen kirjoitti

Kauniita ovat nuo kaikki yllä mainitut. Vaikea valinta, mutta mainitsen seuraavat: "O Helga Natt" Jussi Björlingin laulamana, sekä "Maa on niin kaunis", jota tosin lauletaan muinakin vuodenaikoina. Ja kyllä "Jouluyö, juhlayö" myös kuuluu niiden hartaimpien ja tunnelmallisimpien joukkoon.

Minullekin joulun tuo Jussi Björlingin "O helga natt". Upea esitys - kestää vuosikymmenestä toiseen.
"Maa on niin kaunis" liittyy moniin hautajaismuistoihin, "Jouluyö" on kaunis instrumentaaliesityksenä.
Uudemmista rallatuksista en välitä, varsinkin iskelmälaulajien "tulkinnat" oikeista joululauluista ovat minulle kauhistus!

Anonyymi 06.12.2010 15:44

Minusta kaikkein sykähdyttävintä ,kun Mikko Alatalo laulaa:Hyasinttien aikaan..silloin tulee kyynel äidin muistolle:(

Anonyymi 06.12.2010 16:09

Olenkohan minä ihan sairas koska pidän iloisista joululauluista.Esim. Jari Sillanpään laulama Marian Poika on mieleeni. Siis rytmiltään.
Samoin Vikingarnan Låt mig få tända ett ljus sekä Sjömansjul på Hawaii.
Alatalon Hyasinttien aikaan menettelee.Yleensä ne ns.kauneimmat joululaulut ovat niin kovin paatoksellisia, itkuhan niitä kuunnellessa väkisinkin tulee.
Onneksi joululauluja on jokaisen makuun.

Anonyymi 07.12.2010 01:00

Minun lempilaulujani ovat: Mä sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen, kun Jeesus lapsi syntyy uudelleen...

ja myöskin Joulu yö juhla yö on kaunis, varsinkin heprean kielellä, kun ole kuullut sellaisenkin version...

Anonyymi 07.12.2010 01:17

http://www.youtube.com/watch?v=-oMwmkmD4Ds

Tämä on ehdottomasti paras joululaulu:
Mannen joul ;D ;D

Anonyymi 07.12.2010 07:42

Aikanaan kansakoulussa laulettiin semmoista kuin Jeesuslapsen joululaulu, "Ei kehtohon päässyt hän syntyessään, vaan seimehen Jeesus sai laskea pään.." En ole kuullut tätä kuin pari kertaa soitettuna huilulla. Jotenkin se on jäänyt vain mieleen tuolta yli 50 vuoden takaa.

Anonyymi 07.12.2010 09:46

Mielestäni paras laulu on: " Joulupukki, juolupukki, valkoparta vanha ukki....." sitä kun lauletaan joka aattoilta minulle kun olen lahjoja viemässä kilteille lapsille! :D
Hyvää joulun odotusta t. Pukki

Anonyymi 07.12.2010 10:01

Eikös kaikki lapset ole kilttejä, ainakin syntyessään?
Miksi KÖYHÄT lapset ovat "pahoja", eikä Pukki tuo heeille lahjoja?
Miksi naapurin poika saa lahjoja, vaikka kiusaa jatkuvasti toisia?
Toisen (köyhän)naapurin kiltti tyttö ei saa lahjoja vaikka on kiltti meille vanhuksillekin?

Vaadin sinua vastaamaan,PUKKI!!!!!!

Kyselee synytymäköyhä=paha?
Juicen joululaulu "sika" on hyvä.
Ihminen on, mitä hän syö =SIKA

Sialla vaan on jouluna "sinappihuntu yllä"

Kehitysmaiden lapset on tooooooosi pahoja, siksi Pukki ei vie heille lahjoja.
NÄin keroi lapsenlapsi minulle........

Anonyymi 07.12.2010 10:35

Tässä kai oli Joululauluista kyse!
Mutta toisaalta kyllähän me kaikki ollaan erilaisia ja kilttejä,
(toiset kilttejä ja toiset vähemmän kilttejä niinkuin mm. me "trollit")

Anonyymi 07.12.2010 11:06

http://www.youtube.com/watch?v=ohIxoXEn1MM

Kuuntelen tätä aina joulukuussa,on se niin hyvää se kinkku jouluna!

Anonyymi 17.12.2010 16:20

Tässä on asiaa jouluksikin

Hyvää joulua ( sota ei ole ohi), Akseli Koskela

http://www.mikseri.net/artists/akseli-k...hi/449414/

Anonyymi 17.12.2010 17:30

Minusta kaunein joululaulu on Adamin Oi jouluyö ja toisena Pekka Simojoen säveltämä ja sanoittama Tulkoon joulu(onkohan nimi oikein?)

Anonyymi 17.12.2010 21:03

Minustakin on tosi kaunis tuo "Tulkoon joulu"
alaolevassa linkissä Petri Laaksosen laulamana

http://www.youtube.com/watch?v=LENRFfOrHkQ

Karpalo

Anonyymi 17.12.2010 21:49

Uudemmista Joululauluista tässä on jotain niin kaunista.
Petri laaksonen ja Virve Rosti; Talven syliin

http://www.youtube.com/watch?v=fn_LiYxovkQ

Anonyymi 17.12.2010 21:51

Tämä oli Kukan yksi mielilaulu.

Anonyymi 17.12.2010 23:04

Petri Laaksosen esittämät laulut on kaikki tosi hyviä, koska pidän hänen äänestään. Tuo duetto Vicky Rostin kanssa ok. En aiemmen ollut kuullutkaan. Kiitos Kukalle.

Anonyymi 18.12.2010 06:41

Vanhemmista; Sylvian joululaulu ja uudemmista; Näin sydämmeeni joulun teen,jälkimmäinen Vesa-Matti Loirin tulkitsemana.

Anonyymi 18.12.2010 08:46

Minä pidän vanhoista perinteisistä joululauluista. Tulee koko ajan uusia kauniita
tulkintoja. Tässä Heinillä härkien kaukalon:

http://www.youtube.com/watch?v=zOZv6SzThmA

t.metsänpoika

siiri2siiri 18.12.2010 08:50

Varpunen jouluaamuna saa tunteet pintaan. Kauniit, koskettavat sanat ja herkkä sävellys. Yksi kauneimmista joululauluista. Juuri eilen lauloin sitä kyyneleet silmissä.

Anonyymi 13.12.2011 14:38

Joko tämä aihe on kaluttu loppuun?
Mitä pidätte niistä vanhoista joululauluista joita on nyt sovitettu iloisimmiksi?

Itse pidän iloisista joululauluista joista käytetään myös nimitystä "amerikkalaisia renkutuksia". En kertakaikkiaan voi kuunnella noita paatoksellisia tulkintoja yleensä mistään laulusta.

Onneksi kaikilla on valinnan vapaus. Lempijoululauluni on Jari Sillanpään tulkitsema Marian poika. Siinä on joulunsanoma esitetty kuten se kuuluu esittää.

Anonyymi 13.12.2011 17:56

Minulle ehdottomasti maailman kaunein joululaulu on

Maa on niin kaunis

http://www.youtube.com/watch?v=oDVc4tWwr3E

Anonyymi 13.12.2011 18:07

http://youtu.be/4WQ5OOWxYXI

Tuosta linkistä löytyy Tapio Heinosen esittämä Sylvian joululaulu.Laulakaa mukana.
Yksi lemppareistani,terveisin -marjutti-.

Anonyymi 13.12.2011 19:53

Mikä sinun mielestäsi on kauneinen joululaulu? Itselläni suosikki on Heinillä härkien kaukalon.

On niin paljon kauniita ja vieläkin kauniimpia joululauluja.
On vaikea sanoa mikä olisi se kaunein :-)

On niin paljon kauniita ja vieläkin kauniimpia joululauluja.
On vaikea sanoa mikä olisi se kaunein :-)

Olen samaa mieltä. Kauneinta ei kertakaikkiaan pysty sanomaan, siis minä en pysty. Mutta Tonttu - pakkasyö on ja leiskuen...... on yksi suosikkini. Pidän se tunnelmasta ja ajatuksesta, että kotitonttu vartioi laumansa yötä. Valitettavasti en osaa laittaa linkkiä, enkä tiedä, onko se juutuupissa :D

Anonyymi 13.12.2011 20:10

kirsikankukka55 kirjoitti

Olen samaa mieltä. Kauneinta ei kertakaikkiaan pysty sanomaan, siis minä en pysty. Mutta Tonttu - pakkasyö on ja leiskuen...... on yksi suosikkini. Pidän se tunnelmasta ja ajatuksesta, että kotitonttu vartioi laumansa yötä. Valitettavasti en osaa laittaa linkkiä, enkä tiedä, onko se juutuupissa :D

On se youtube´ssa, ainakin Veskun laulamana. Katsohan "joulun odotusta"-
keskustelua, taisi olla sielläkin, jos oikein muistan :-)

Biba 13.12.2011 20:14

Yksi suosikeista on "Varpunen jouluaamuna". Topelius kirjoitti siihen koskettavat sanat, hän varmaan muisteli omaa poikaansa jonka oli menettänyt.
Kuulin hiljattain tämän laulun Suvi Teräsniskan esittämänä, kaunista oli.

Anonyymi 13.12.2011 21:53

Tuolla edellä on jo mainittukin kai useampaan kertaan "Oi Jouluyö". Itse tykkään siitä eniten Jussi Björlingin, tuon varttisuomalaisen huipputenorin, tulkitsemana. Sitä kuunnellessa tulee tällainen skeptikkokin hartaalle joulumielelle.

Anonyymi 14.12.2011 10:24

Minusta kaunein joululaulu on: En etsi valtaa loistoa,
mutta liikuttavin uusista on Teppo Nuorvan Suutari ja vieras.

Anonyymi 14.12.2011 10:33

Tänä iltana on kirkossamme Kauneimmat joululaulut-tilaisuus niinkuin varmaan on monessa muussakin kirkossa kautta koko maamme. Siellä kun kajahtaa 'Jouluyö, juhlayö', voiko kauniimpaa paikkaa ja tunnelmaa kokea.

Anonyymi 14.12.2011 10:40

Kaunein ja koskettavin kaikista on tuo Varpunen jouluaamuna, sekä Jouluyö Juhlayö. Myös Virve Rostin ja Petri Laaksosen Talven Syliin sekä Paula Koivuniemen Toive ovat hyviä, niin haikeita...

Karpalo 14.12.2011 10:50

Anonyymi 14.12.2011 10:24

Suutari ja vieras on minustakin hyvin koskettava laulu,
etsin sitä jo viime vuonnakin youtube'sta, mutta en löytänyt.
Tässä kuitenkin sanat:

Artist: Ruuska Pekka
Song: Suutari Ja Vieras

Hän oli suutari, vanha ja lempeä mies
Hänen puotinsa koko kaupunki ties
Ja nyt hän jouluksi siivosi talossaan
Ja kertoi kaikille suurta uutistaan
Hän sanoi: Mestari on tulossa kylään meille
Hän on ilmoittanut minulle sen varmasti
Mestari on tulossa tänään meille
Voiko jouluvieras olla enää parempi
Hän istuu ikkunalle vierastansa odottamaan
Ja eipä aikaakaan, kun oveen jo koputetaan
Hän ensin pettyy oven takana kun seisookin vaan
Köyhä nainen lapsen kanssa aivan kohmeissaan
Hän sanoo: Mestari on tulossa kylään meille
Istu hetkeksi ja oota häntä kanssani
Kääri huopaan tähän paleleva lapsesi
Ei kuulu vieläkään nyt vierasta, vain luminen tie
Ja sitä pitkin astuu luokseen pummi, mikä lie
Hän pyytää suutarilta korpun palaa taskuunsa
Kun on nälissään yksin jouluaattona
Ota tästä kuumaa keittoa nälkääsi
Ilta pimenee ja vierasta vain kuulu ei
Ja vanha suutari jo astiat pois pöydästä vei
Ja vielä kolkuttelee oveen juoppo naapuri:
Oon avaimeni hukannut en pääse kotiini
Jos jäät yöksi sijaan sinulle vuoteesi
Ja niinpä viimein menee vanha mies jo nukkumaan
Näkee unta, sanoo vieraalleen: Et tullutkaan
Vieras kertoo: Olin luonas tänään kolmasti
Hyvää joulua ja kiitos sydämestäni.
Mestari on tulossa kylään meille. Hän on ilmoittanut
minulle sen varmasti. Mestari on tulossa tänään
meille. Voiko jouluvieras olla enää parempi.

Anonyymi 14.12.2011 10:55

Vau, onpas hyvä sanoitus tuossakin: Suutari ja vieras!! :)

Anonyymi 14.12.2011 11:29

Minusta kaikkein sykähdyttävintä ,kun Mikko Alatalo laulaa:Hyasinttien aikaan..silloin tulee kyynel äidin muistolle:(

Samat täällä. Myös Varpunen jouluaamuna on hyvin kaunis ja koskettava jo lapsuudesta.

Anonyymi 28.12.2011 18:11

Kiitos sanoista ! Tosi koskettava laulu-joulun sanoma.

Maria07 29.11.2012 12:52

"Kauneimmat joululaulut " alkaa taas olla ajankohtainen aihe :-)

http://www.youtube.com/watch?v=xtTX_QmRTiw
Carola Häggkvist - Heaven in my arms

http://www.youtube.com/watch?v=DddARWsHECg
Taivas Sylissäni / Juha-Pekka Lehtinen

Anonyymi 29.11.2012 15:42

http://www.youtube.com/watch?v=k02KRGckZtM
Joulun odotuksessa.
Pidän sävelmästä, koska se on vaihteleva, mutta rauhoittava kaiken tohinan keskellä. Tulee lapsuuden joulut mieleen.

Anonyymi 29.11.2012 15:53

Karpalo kirjoitti

quoteAnonyymi 14.12.2011 10:24

Suutari ja vieras on minustakin hyvin koskettava laulu,

Nyt laulu on jo YouTubella

Anonyymi 29.11.2012 16:11

Missäpäin suomea sanootaan kauneinen.
Meillä sanotaan kaunein. sehän on tietenkin, en etsi valtaa loistoa.

1.
En etsi valtaa, loistoa, en kaipaa kultaakaan.
Mä pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan.
Se joulu suo, mi onnen tuo ja mielen nostaa Luojan luo.
Ei valtaa eikä kultaakaan, vaan rauhaa päälle maan!
2.
Suo mulle maja rauhaisa ja lasten joulupuu,
Jumalan sanan valoa, joss' sielu kirkastuu!
Tuo kotihin, jos pieneenkin, nyt joulujuhla suloisin,
Jumalan sanan valoa, ja mieltä jaloa!
3.
Luo köyhän niinkuin rikkahan, saa joulu ihana
ja yöhön synkkään maailman tuo taivaan valoa!
Sua halajan, Sua odotan, Sä Herra maan ja taivahan.
Nyt köyhän niinkuin rikkaan luo suloinen joulus tuo!

Anonyymi 29.11.2012 16:28

http://www.youtube.com/watch?v=SIVr9j0Tbxk

Jari Sillanpää. Marian poika.

Anonyymi 29.11.2012 16:34

http://www.youtube.com/watch?v=DX_xr0CmdMg

Hei mummo. Suvi Teräsniska

Maria07 29.11.2012 16:40

Nyt laulu on jo YouTubella

Onko Suutari ja vieras jo YouTubessa? En onnistunut löytämään
sitä. Uudempi levytys on Teppo Nuorvan ja Pekka Ruuskan
aikaisempi, jo parinkymmenen vuoden takainen.

Olisin kiitollinen, jos joku sen linkin tänne laittaisi,
siinä laulussa on paljon joulusanomaa.

t. Maria

Anonyymi 29.11.2012 16:50

http://www.youtube.com/watch?v=m6WsdM3wesA

Oisko tuossa "Suutari ja vieras".

Anonyymi 29.11.2012 16:55
Maria07 29.11.2012 17:00

http://www.youtube.com/watch?v=m6WsdM3wesA

Oisko tuossa "Suutari ja vieras".

Sehän se on, sydämellinen kiitos sinulle :-)
t. Maria07

Anonyymi 29.11.2012 17:26
Anonyymi 29.11.2012 17:33

Myös minä pidän kovasti Jari Sillanpään esittämästä laulusta Marian poika.

Jari Sillanpää on yksi maamme eturivin taiteilijoista.
Minulla ei ole varaa eikä aihetta ylenkatsoa ketään kanssaihmistäni,
saman Luojan luomia olemme kaikki.

Hyvämieli.Olen esittänyt monesti tuota ihanaa laulua,kyllä se on ihana.
Minusta kaikki joululaulut ovat hyviä.Mutta suosikkini tällä hetkellä on Taivassylissäni. Meiju Suvaksen Nyt joulunkellot näin kaukaa soi joulu rauhaa julistaa.
Mutta mieluusti laulelen myös laulua "Mistä tuntee joulun ,sanoa voin se sanoin muutamin...
Ei varmaankaan joululaulujakaan jaksa koko vuotta kuunnella ,siksi ne lieneeki noin ihani kun niitä harvoin kuulee.
Aion käydä sekä laulamassa että kuuntelemassa niitä .Otan kyllä kaiken sen riemun ja tunnelman niistä irti.
Varmaan ääni käheä loppiaisen jälkeen,sitten ei enää kehtaa niitä laulaa.

olipahan hienoa .En ole ennen kuullut koko laulua.

Anonyymi 29.11.2012 20:37

www.youtube.com/watch?v=fUrPsmAeP24

On Marialle syntynyt lapsi

Anonyymi 29.11.2012 20:52

En löytänyt linkkiä tähän Paimenten joululauluun.

Tähden tietä matkaten
Kulki seura paimenten.
Heidät Betlehemiin toin,
Missä riemulaulut soi.
Siihen yhtyä nyt saa
Kaikki taivas, kaikki maa.
Soikoon laulu paimenten
Kunniaksi lapsosen.

Josef suojaa Mariaa,
Kun hän lasta tuudittaa.
Aasit, härät, lampaatkin
Katsoo silmin hartahin.
Armo suuri, taivainen
Osana on paimenten.
Seimessänsä nukkuvan
Näämme Pojan Jumalan

Paimenet jo kedoltaan
Tulleet häntä katsomaan.
Viiniruukun tässä tuon,
Tässä omenoita suon.
Maitoa tuon makeaa,
Juustoakin maittavaa.
Lahjan vaatimattoman
Pojalle näin ojennan.

Kuinka linnunlaulukin
Yössä soi nyt kauniimmin.
Näimme lapsen nukkuvan
Josefin ja Marian.
Joukko taivaan enkelten
Lauloi lasta suojellen.
Seimessänsä nukkuvan
Näimme Pojan Jumalan.

Minulle kaunein joululaulu on Varpunen jouluaamuna ja Kai Hyttisen esittämänä. Hän esittää sen eleettömästi , kertoen. Samaistun laulun sanoihin , koska itseltäni on pikkuveli vauvana kuollut. Toisia suosikkaini ovat Joel Hallikaisen esittäminä: Jokainen puu on joulupuu , Yksi pieni lahja.
Joulu on minulle tärkein Juhla , omia perinteitäkin olen yrittänyt sen odotukseen ja siihen tehdä. Totta Joulu ei tarvitse suursiivousta , kenties oman mielen ja sydämen siivouksen. Tänä Joulunakin olen osan töissä.
Rauhallista Joulunodotusta kaikille.

Anonyymi 29.11.2012 22:22

"White Christmas" kolahtaa minuun.

Anonyymi 29.11.2012 22:44

Mielestäni kaunein on : "En etsi valtaa loistoa" , kun sanat on tärkeät.
Asia on niin, että jokaisella on oikeus viettää joulua omalla tavallaan !
Joskus olen todella harmistunut, kun touhotetaan "perhejouluista" - että koko suku kokoontuu !!!!
ja katinkontit .

Olen viettäny jo parimymmentä vuotta jouluani lähes yksin. Sattunnainen kaveri ollu jouluaaton aterialla kanssani . . . . Lapsilleni suon oman olonsa. En mene, jollei kutsuta ..... kenenkään luo.

Kerran erehdyin soittamaan siskolle maalaistaloon aattona, niin melkeen lankoja pitkin kuristettiin; kuinka uskallan häiritä heidän jouluaan....

pah.....

Anonyymi 29.11.2012 23:48

Tässä "kauneisemmat" ;)) joululaulut minun mieleeni

Sylvian joululaulu - Sulo Saarits
http://www.youtube.com/watch?v=FQSOOsimyMA

Varpunen jouluaamuna - Suvi Teräsniska
http://www.youtube.com/watch?v=9BmoafN_nGo

Tonttu - Suvi Teräsniska
http://www.youtube.com/watch?v=29sbTDy41Cs

Walking in the Air - Nightwish
http://www.youtube.com/watch?v=AaWPduHl_j8

Anonyymi 30.11.2012 04:24

Rakastan Sylvian joululaulua ja nyt olen kuunnellut
Jari Sillanpään ja Marjorien esittämää Jouluyön rauhaa
kai alkuperäisin Con to partiro
Täällä joku kyseli jululaulua oiskohan tämä
Konsta Jylhän joululaulu solistina Petri Masalin

Joulu aatto nyt saa, jo ilta tummuu ja
hiljenee maa
Kuka kulkee nyt yksinään kalmistoon
kuka yksin näin kylmäsä on
pieni lapsonen vain, joka näin kiiruhtain
jälleen kynttilän haudalle tuo
Paikka hiljainen on tumma liikkumaton
Äidin haudalle valon hän tuo

Ainakin YouTubessa on tämä laulu ja sanat

Anonyymi 30.11.2012 04:31

Sylvian joululaulu,Varpunen jouluaamuna ja Sydämmeeni joulun teen ,siinä rakkaimpia laulujani.

Anonyymi 30.11.2012 04:48

Mauno Kuusisto - Konstan Joululaulu
http://www.youtube.com/watch?v=5iXc51lXFGw

Soitettuna sama, erittäin kaunis:
Konsta Jylhän Joululaulu - Jani Keskitapio
http://www.youtube.com/watch?v=MJ8VL3G2aWE

Tässä Janin kappaleessa on myös laulun sanat kokonaisuudessaan.
Voinhan laittaa ne tähänkin, olkaa hyvät:

Lataaja: Jani Keskitapio, 20.12.2009

Joulun aatto nyt saa,
jo ilta tummuu ja hiljenee maa.
Kuka kulkee nyt yksinään kalmistoon,
kuka yksin näin kylmässä on?
Pieni lapsonen vain,
joka näin kiiruhtain
jälleen kynttilän haudalle tuo.
Paikka hiljainen on,
tumma, liikkumaton.
Äidin haudalle valon hän suo.

Liekin niin häilyvän
tuo hauta rakkaimman hetkeksi saa.
Sitä katsovi silmin hän kaipaavin,
sitä katsoo ja taas odottaa:
koska joulun hän saa,
koska voi naurahtaa kera muiden
taas kuin ennenkin?
Mutta niin hiljainen koti yksinäisten,
on kuin puuttuisi siunaus sen.

Ääneen hiljaisen sointuvan nyt
jostakin kuulevi hän,
joka lämpimin lausehin lohduttaa,
joka nousemaan katsehen saa:
"Älä huoliisi jää,
nosta pystyyn taas pää,
joka hetki sun kanssasi käyn.
Lapsi joulun mä oon
sinut vien kartanoon,
josta lähdit, sun valonas näyn."

Joulun ensimmäisen
mä olla tallissa härkien sain.
Sinne tähtösen tuikkivat valkeuttaan,
sinne saapuivat tietäjät maan:
sitä taas viettämään
sinun kanssasi jään,
sinun joulusi kauniiksi teen.
Sinä huomata saat:
surun laaksot ja maat
voivat peittyä kirkkauteen.

(Sanat Paul Holm)
(Sävel Konsta Jylhä)

Anonyymi 30.11.2012 10:03

Minulle rakkain ja kaunein joululaulu on Maa on niin kaunis.
Sitä kun kuuntelee, mieli hiljentyy ja rauhoittuu ottamaan vastaan Joulun sanoman.

Anonyymi 30.11.2012 10:38

Haluaisin joskus viettää jouluni rauhallisesti ,ja aivan mieheni seura riittäis.Koskahan sen uskallan toteuttaa.Olen ollut yli 30 vuotta jokainen joulu töissä.Nyt jo muutama joulu "vapalla".

VIESTIT 1-100 (252)
Näytä kpl sivulla
X

Kyllä ei