Kun keskustelimme perinneruoista tuolla murresivustolla,tulin kertoneeksi pirinästä,jota iso-äitini aikoinaan teki. En vaan tietänyt ohjetta.Lapinvuokko ystävällisesti minua neuvoi ja lähetti ohjeenkin.Hän tuntee sen nimellä marjamämmi.Siihen tulee vettä.ruisjauhoja,puolukkasurvosta,hieman sokeria ja ripaus suolaa. Se valmistetaan uunissa.Eilen illalla sitä tein ja vielä kaksinkertaisen annoksen. Porukat tykkäsi,sitä on vielä ripaus jäljellä.Puolukoita riittää,joten meillä syödään pirinää vielä usein. Kiitos vielä kerran lapinvuokko ohjeesta.
Minäkin meinasin tehdä sitä marjamämmiä, mutta huomasin, että olin jo käyttänyt kaikki puolukat pakkasesta. Täytynee pistää ohje muistiin. Kerroin, että minunkin äitini sitä teki jälkiuunilämmössä kun leivät oli paistettu. Muistan kyllä sen maun. Jos joku sitä ohjetta kaipaa niin se löytyy SANA ON VAPAA- osiosta keskustelusta MURTEET kolmannelta sivulta.
Kun keskustelimme perinneruoista tuolla murresivustolla,tulin kertoneeksi pirinästä,jota iso-äitini aikoinaan teki. En vaan tietänyt ohjetta.Lapinvuokko ystävällisesti minua neuvoi ja lähetti ohjeenkin.Hän tuntee sen nimellä marjamämmi.Siihen tulee vettä.ruisjauhoja,puolukkasurvosta,hieman sokeria ja ripaus suolaa. Se valmistetaan uunissa.Eilen illalla sitä tein ja vielä kaksinkertaisen annoksen. Porukat tykkäsi,sitä on vielä ripaus jäljellä.Puolukoita riittää,joten meillä syödään pirinää vielä usein. Kiitos vielä kerran lapinvuokko ohjeesta.
Tuttu juttu olen tätä ihanaa "puolukkaruispuuroa" uunissa valmistanut useasti ja on todella hyvää. Muistan kuinka kotona tästä puhuttiin nimellä "tikkutollo". Minulla on puolukkaa pakkasessa vielä todella runsaasti samoin on mustikkaakin. Tykkään kovasti puolukoista ja ämpäritolkulla on jo syötykkin.