Laki & Talous

Oletko potenut eläkemasennusta?

VIESTIT 26-36 (36)
Näytä kpl sivulla
Anonyymi 02.12.2010 22:20

Jokaikinen aamu herättyäni ajattelen:
-Jippii, enää ei tarvitse mennä töihin! ;D

Anonyymi 03.12.2010 09:46

Minäkin iloitsen joka aamu ettei tarvitse enää raahautua töihin.
Pääsin sairaseläkkeelle , vihdoinkin.
Kela vihdoinkin uskoi minun olevan työkyvytön.

Työtoverit kyllä sen totesivat jo vuosia sitten, ja joutuivat tekemään osan minulle kuuluvista töistä...
Se ei paranna ilmapiiriä työpaikalla...

Kelan lääkäri, minua näkemättä, piti minua työkuntoisena, vaikka oma lääkäri oli aivan toista mieltä.....
Todella epäoikeudenmukaista, niin potilasta kuin työtovereitakin kohtaan!

Anonyymi 03.12.2010 11:24

Hui,Hai,ei kaikilla mene noin hyvin.Kyllähän se pirteyskin voittaa jos elämän "raamit" on kunnossa.Mutta kun kaikilla ne ovat hyvinkin sekasin elämän palikat...sairauksia,rahattomuutta,masennusta.Vain se kokeneet tietää,miten masennus voi viedä elämän rotkoon ja sieltä pois pääsy hyvinkin huonoa.Tsemppiä heille !

Anonyymi 03.12.2010 17:12

Hui,Hai,ei kaikilla mene noin hyvin.Kyllähän se pirteyskin voittaa jos elämän "raamit" on kunnossa.Mutta kun kaikilla ne ovat hyvinkin sekasin elämän palikat...sairauksia,rahattomuutta,masennusta.Vain se kokeneet tietää,miten masennus voi viedä elämän rotkoon ja sieltä pois pääsy hyvinkin huonoa.Tsemppiä heille !

bMasennusta ei tarvitse potea. On olemassa hyviä lääkkeitä, jotka tehoavat ja nostavat mielialaa ja oman arvon tunnetta. Siis oitis lääkäriin valittamaan!

Anonyymi 03.12.2010 17:23

Masennustako eläkkeelläolosta?
Hui, hai, tapasin juuri entisiä työkavereita jotka ovat vielä mukana työelämässä ja he ihan oikeasti häämästelivät miten eläkeläinen on muuttunut noin pirteäksi ja hyvinvoivan näköiseksi. Olen kuulemma nuortunutkin ja elämä oikein pursuu hyvää mieltä.
Kiitin kohteliaasti ja kerroin heille miten ihanaa on olla vapaa kaikista työpaineista, tehdä mitä huvittaa ja nauttia ajasta joka on ihan omaa.
t. Onnekas

On myös kaksi puolta tuossa eläkkeelle jäämisessäkin. Jotkut saattavat tuntea tyhjyyden tunnetta ja masentuvat, kun ei keksi itselleen mitään mielekästä tekemistä varsinkin yksineläjät ovat vaaravyöhykkeessä. Moni iloitsee kyllä eläkkeelle jäämisestä, mutta huomaakin vapaa-ajan lisääntyessä sitten juuri tuon tyhjyyden tunteen ja kokee itsensä hyödyttömäksi. Lisäksi tuleva vanhuus saattaa pelottaa, kun on aikaa ajatella enemmän, kuka minusta huolehtii, jos en itse kykene fyysisen kunnon rapistuessa mikä liittyy vanhuuteen auttamattomasti.

Anonyymi 08.12.2010 10:07

Rakkaat kanssakulkijat! Olen ollut eläkkeellä nyt kaksi kuukautta. Pääsin eläkkeelle täytettyäni 60 vuotta. Työ oli henkisesti erittäin raskasta ja kuluttavaa, joten tunnen edelleen olevani armahdettujen joukossa!

Päiväni menevät vikkelään, nukun pitkään. Työaikainen unettomuus ja sängyssä öisin ongelmien ratkominen on muisto vain! Olin töissä yläasteella 30 vuotta.

NYT haen iloa kuntoilusta, jota toki harrastin aikaisemminkin. Ihana luminen talvi aivan kutsuu hiihtämään! Samoin uimahalli on minulle tuttu paikka, siellä näen paljon tuttuja vuosien varrelta, en ole yksin. Kun haluan olla ihan yksin - olen erakkoluonne - menen metsään. Talvella hiihdän, kesäisin ja syksyisin poimin kaikkea sieltä löytyvää pakastimet ääärimmilleen. Kuinka voimaannuttavaa onkaan metsässä kuljeskelu aivan yksin! Minulla on oma suosikkimetsä järvineen, jonne olen jo 10 vuoden ajan tehnyt retkiä. Olen suunnistaja, en eksy.

Kun vielä lisää voimaannun, palaan rakkaimman harrastukseni pariin. Alan jälleen maalata tauluja! Jo heti joulun jälkeen, kun uusi vuosi koittaa, näin olen päättänyt.

Samoin olen etsinyt netistä mahdollisuuksia tehdä vapaaehtoistyötä. UIlmoittauduin Plan-kummiksi Etiopiaan tytölle. Odottelen nyt vastausta. Olen osallistunut nyt jo puolisen vuotta Nuttu-kampanjaan. Olen kutonut 78 nuttua etiopialaisvauvoille, olen lähettänyt jo kolme pakettia. Tämä on tuonut paljon iloa elämääni. Kutominen todella rentouttavaa!

--- Mitä vielä keksisin?---

Kaikkea hyvää ja ihanaa talvea!

t. Onnellinen lumen maasta

Anonyymi 09.12.2010 00:18

Mukava lukea tuollaista, miten aktiivinen olet. Mistähän sitä energiaa toisilla riittääkin. Tosi asia vaan on, että jotkut masentuvat ja tulevat apaattisiksi eläkkeelle jäätyään eikä saa juuri mitään aikaiseksi, kauppa-asioiden hoitaminen alkaa olla kynnyskysymys, vaikka muuten fyysisesti onkin terve. Apeus ja alakulo ovat petollisia vaivoja, ne vievät toimintatarmon.

Anonyymi 09.12.2010 08:55

Kiitos vastauksestasi!

Olen samaa mieltä kanssasi, paljon on yksinäisiä eläkeläisiä, jotka hautautuvat kotinurkkiin pyörimään. Ei siitä hyvä seuraa! Siis yksi varteenotettava vaihtoehto on kampeutua vaikka väkisin ULOS! Uimahalli saunoineen on oiva paikka saada ystäviä. Totesin sen juuri eilen, moikkasin tuttavaani ja samalla toinen ihan tuntematon luuli, että moikkaan häntä. Niinpä aloimme jutella vesijuoksun lomassa. Hän kertoi paistaneensa kaneliässiä ja viimeisen pellin jälkeen päättänyt lähteä uimaan! Ex-tempore-tuttavat tuovat valoa päivään, kun muistat itse olla aktiivinen.

Olen miettinyt myös sitä, että olisi hyvä saada joku helppo työ kotiin, jota voisi tehdä niin halutessaan. Ei siitä tarvitsisi saada palkkaa, se voisi mennä hyväntekeväisyyteen. Esim. Plan-kummitoiminnassa voi tehdä kortteja kuivatuista kasveista myyntiin! Tilasin juuri eilen 15 korttipohjaa. Olisipa tälläista enemmän tarjolla eläkeläisille.

Hyväntekeväisyysjärjestöt eivät ole hereillä tässä suhteessa!

Valoa päivään!
T. Lumityttö

Anonyymi 27.12.2010 15:02

Juuri lähipäivinä luin uutisen, että masennus helpottaa,kun jää eläkkeelle. En enää onnistunut löytämään tuota artikkelia.
Mutta luulen/toivon että innostun vielä eläkeiässä harrastamaan yhtä sun toista enkä vaivu synkkyyteen,kuten nyt pätkätyöttömänä välillä käy.
Ainakin jos on ollut työelämän pyörteissä ettei ole ollut vapaalla kuin lakisääteiset lomat,niin luulisi että ainakin alkuun on monen monta juttua mitä pitää vielä ehtiä kokeilemaan.

Anonyymi 27.12.2010 16:22

Juuri lähipäivinä luin uutisen, että masennus helpottaa,kun jää eläkkeelle. En enää onnistunut löytämään tuota artikkelia.
Mutta luulen/toivon että innostun vielä eläkeiässä harrastamaan yhtä sun toista enkä vaivu synkkyyteen,kuten nyt pätkätyöttömänä välillä käy.
Ainakin jos on ollut työelämän pyörteissä ettei ole ollut vapaalla kuin lakisääteiset lomat,niin luulisi että ainakin alkuun on monen monta juttua mitä pitää vielä ehtiä kokeilemaan.

Olen tehnyt ansiotyötä yli 40-vuotta ja pääsin eläkkeelle lakisääteisesti 63-vuotiaana. Viimeiset pari vuotta alkoi työ jo uuvuttaa, koska tehtäväkenttä laajeni ja tehtävät lissäntyivät koko ajan. Palkka ei noussut lakisääteisistä korotuksista enempää, mutta pomojen palkka nousi aina paljon enemmän, syyksi kerrottiin henkilökohtaiset palkanlisät. Joopa joo, sainpahan reuhtoa viimeiset työvuodet urakoiden tuntipalkalla. Kyllä tuntui mukavalta kun vihdoin koitti se hetki jolloin sai hakea eläkettä ihan lakisääteiseen aikaan. Senverran työnantajan edustaja sai vielä keljuiltua, että en saanut ensimmäistä eläkettä ajallaan koska työnantajalta ei ollut lähetetty eteenpäin hakemustani.
Nyt olen oppinut nauttimaan elämästäni ja työpaikkakin on unohtunut etten nää enää edes painajaisia sieltä.

Anonyymi 28.12.2010 21:44

Luin eilen saman uutisen. (HS)
Eläkepäivien alkaminen vähentää uupumis- ja masennusoireita. Työterveyslaitoksen mukaan tämä on huomattu suomalaisissa ja ranskalaisssa tutkimuksissa. Mutta tämä pätee vain, jos eläkkeelle jäädessä taloudellinen tulevaisuus on turvattu.
Eläkkeelle jääminen ei sen sijaan vähennä sepelvaltimotaudin, diabeteksen ja aivohalvauksien määrän kasvua ikävuosien lisääntyessä.

Edellisen voin allekirjoittaa. Työstressin loputtua elän hyvin onnellista elämää.

VIESTIT 26-36 (36)
Näytä kpl sivulla
X

Kyllä ei