Laki & Talous

Asunnon arvo perukirjassa

VIESTIT 1-4 (4)
Näytä kpl sivulla
Anonyymi 13.10.2010 09:59

Toimittaja on vastauksessaan kirjoittanut, että asunnon arvon arvioi kiinteistövälittäjä.
Tämä nyt ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Asunnon arvon voivat määrittää perinnönsaajat/pesänilmoittaja itse sekä myös uskotut miehet. Asunnon arvon määrittämiseen saa myös hyviä vinkkejä Tilastokeskuksen sivuilta tms. Apua voi kysyä isännöitsijältä, sillä hän tietää, millä hinnalla talosta on myyty huoneistoja.
Perinnönsaajan kohdalla on tärkeintä (yleensä), kuinka paljon hän joutuu maksamaan perintöveroa. Myyntivoiton verotus on korkeampi kuin perintövero. Oletan, että perinnönsaajat eivät ole asuneet yhtäjaksoisesti perimässään huoneistossa kahta vuotta.

Ihmetyttää myös kommentti, että perukirjaan kohtaan lisätietoja on merkittävä, että asunnon kustannukset huoneistoa kohti tulevat olemaan X euroa. Omakohtaisen kokemuksen perusteella totean, että kun perunkirjoitus toimitettiin, isännöitsijä ei pystynyt sanomaan mitään summaa, koska remontti oli juuri aloitettu.

tmaria 13.10.2010 10:08

Voisko tässä olla erilaisia käytäntöjä..?

Meillä ainakin oli otettava kiinteistönvälittäjä asuntoa arvioimaan ja
kv'n lausunto vaadittiin myös, kun toinen välittäjä sen möi.

Eikö tuon remonttikustannuksen voi vaan arvioida sen kummemmin ihmettelemättä;
kyllä se verottajalle kelpaa.

-tmaria-

Anonyymi 13.10.2010 23:33

Toimittaja on vastauksessaan kirjoittanut, että asunnon arvon arvioi kiinteistövälittäjä.
Tämä nyt ei alkuunkaan pidä paikkaansa. Asunnon arvon voivat määrittää perinnönsaajat/pesänilmoittaja itse sekä myös uskotut miehet. Asunnon arvon määrittämiseen saa myös hyviä vinkkejä Tilastokeskuksen sivuilta tms. Apua voi kysyä isännöitsijältä, sillä hän tietää, millä hinnalla talosta on myyty huoneistoja.

Olen seurannut läheltä kuolinpesän selvitystä. Pesään kuului mm. asunto-osake kaupungissa ja omakotitalo maalla. Pesänselvittäjä/ilmoittaja kysyi ennen perunkirjoitusta asunto-osakkeen arvoa kahdelta kiinteistönvälittäjältä. Kumpikin antoi oman karkean arvionsa asunnon sijainnin ja valmistumisvuoden perusteella. Perukirjaan laitettiin noin keskiarvo. Arviot osuivat melko lähelle tulevaa myyntihintaa.
Kiinteistön arvioi paikallinen välittäjä, joka myös osasi haarukoida hintatason kyseisen seudun mukaiseksi. Uskoisin, että kiinteistönvälittäjä tietää parhaiten hintatason, jolloin perukirjaan saadaan likipitäen todellinen myyntiarvo.

Remonttikustannuksista en tiedä.

Anonyymi 27.10.2010 11:54

Asunnon arvo perukirjassa

ET-lehden vastaus asunnon arvon arvostamiseen perunkirjoituksessa.

Asunnon arvostukseen ei todellakaan tarvita mitään kiinteistövälittäjää, joka jopa saattaa veloittaa asunnon arvioinnista. Se on tietenkin ihan ok., koska hänelle aiheutuu kustannuksia asunnon arvioinnista. Kukaanhan ei tee "ilmaista" työtä.

Olen itse ollut eri pankkien palveluksessa yli 30 vuotta ja pääasiallinen tehtäväni on koostunut /koostuu perunkirjoitusten laatimisesta ja perinnönjaoista.

Älkää maksako turhasta, se on viestin tarkoitus.

VIESTIT 1-4 (4)
Näytä kpl sivulla
X

Kyllä ei