Kulttuuri

Minkä kirjan luit viimeksi?

VIESTIT 76-84 (84)
Näytä kpl sivulla
Brinna 07.07.2010 15.40

Tiedän että novellit ovat sellaista "laiturinnokka lukemista" parhaimmillaan,mutta olen huomannut että meitä on monta kissoista pitävää keskustelijaa. Niinpä ehdottaisin sellaista kirjaa kuin Kirjastokissa, sen on kirjoittanut Vicki Myron. Se on aivan ihana , hellyttävä ja hiukan surullinenkin kertomus kissasta jonka kirjaston henkilökunta löysi erään aamuna kirjojen palautusluukusta. Kissa eli ja asui kirjastossa ja josta loppujen lopuksi tuli maailman kuuluisuus.Ihan kivaa kesälukemista.

Sain luettua Stefan Einhorn:in kirjan Ihmisen tehtävä. Aivan loistava teos, kuuluu ehkä enemmän tuonne meidän "Elämänapua kirjoista" osastoon. Muistuttaa paljon kirjaa Näin olen kuullut, josta olemme kirjoitelleet.
Takakannen esitteessä lukee seuraavaa.
Isä ja poika puhuvat nöyryydestä, eettisyydestä, viisaudesta, rakkaudesta,totuudesta ja kuoleman vääjäämättä lähestyessä he sukeltavat keskusteluissa maailmankatsomuksellisten kysymysten syviin vesiin.Ja kun keskustelut on käyty, isän on aika lähteä.

Stefan Einhorn on kirjoittanut muitakin kirjoja.Esim:Oikeasti kiltti.

Anonyymi 07.07.2010 16.28

Olen lukenut kirjan pari vuotta sitten.Se oli koskettava. Onko Afganistanissa todella ollut tälläistä
Kannatti lukea ja olla tyytyväinen asioihin Suomessa

Anonyymi 07.07.2010 21.03

Minäkin luin sen

Eve Hietamiehen: Yösyöttö.

Hauskasti kuvattu selviytymistä ja oivalluksia.
Mies hoitaa todella yksin vauvan alkuun !

Eka kerran tämän kirjailijan kirjaa luin !

Valmatar

Anonyymi 13.07.2010 15.04

Olen lukenut myös tuhat loistavaa aurinkoa ja totesin, että kirja avasi hyvin heidän elämäänsä. Koskettava.
Omalla tavallaan koskettava oli myös Liza Marklundin Turvapaikka.
Kirja kertoo pohjoismaalaisen naisen suhteesta libanonilaiseen mieheen kaikkine jälkiseuraamuksineen

Karpalo 24.07.2010 14.11

Luin pari päivää sitten Alkemistin kirjoittajan
Paulo Coelhon Rakkaus - ajattomia mietelauseita

Pieni, kaunis kirja ja siinä on Catalina Estradan kuvitus,
jossa värit räiskyvät, siis myös silmäniloa :)

Aihealueita: Lahja - Muutos - Vaikeuksien voittaminen -
Solidaarisuus - Hengenheimolaisuus - Etsintä - Yhdessä
elämisen taito - Suuruus.

"Miksi meidän on kuunneltava sydäntämme?
Siksi että siellä missä on sydämesi, siellä on aarteesi"

Anonyymi 05.08.2010 18.21

Luin pastori,toimittaja Hilkka Olkinuoran kirjan "Parasta ikää." Siinä hän ottaa kantaa eri asioihin leppoisasti ja välillä hauskastikin. Sopii luettavaksi kaiken ikäisille mutta ehkä juuri meille parsta ikää eläville sopiva .
Ei siis mikään romaani ,mutta en osaa sanoa mihin gatekoriaan kirjan laittaisin ,Suosittelen!

Anonyymi 23.08.2010 20.32

Olen myös lukenut Sofi Oksasen Puhdistuksen jo vuosi sitten ja hämmästelen palkintojen määrää ja mediakohua kirjan ympärillä. Kirja on mielestäni aivan liian yliarvostettu,vaikka onkin hyvin kirjoitettu Neuvostoliiton väärinkäytöksistä kuin naisiin kohdistetusta väkivallasta.Jopa jotkut esittävät kirjailijalle Nobel-palkintoa. Käännöskirjallisuutta lukevat tietävät , että maailman eri maissa on lukuisia lahjakkaita kirjailijoita, jotka edelleen ovat vailla Nobelia. Jos kuka, niin eräs suomalainen kirjallinen nerokin olisi sen ehdottomasti ansainnut, mikäli palkinto olisi silloin jo ollut jaossa : Aleksis Kivi ja hänen Seitsemän veljestään.
Joka kesä luen uudestaan norjalaisen Annemarta Borgenin jo v.-77 kirjoittaman Minun yrttini. Minua kiehtoo kirjassa se, että Borgen liittää yrttien yhteyteen antiikin klassikot, kansanperinteen, lääketieteen, uskonnon ja mystiikan kuin Knattenin kotipuutarhansa. Toinen kirja, johon usein palaan, on irlantilaisen runoilija-filosofin O`Donohuen Anam Cara, kelttiläistä viisautta. Kirja on mielestäni anam cara, sielun ystävä. Ranskalaisen Eric-Emmanuel Schmittin pienet , lämpimät kirjat luin peräkkäin, joista pidin eniten Oscar ja Roosamamma. Kuolemansairaan kymmenen vuotiaan pojan maailmassa on huumoria myös. Schmittin kirjoista on tehty elokuviakin.

Brinna 27.08.2010 17.56

Hei ystävät, mitäs kirjoja te luitte kesän aikana kun oli niin kuumaa ettei ainakaan mitään oikeaa työtä jaksanut tehdä?
Itse luin Tuomas Kyrön Mielensäpahoittaja:n. 40 tapaa pahoittaa mielensä.Tosi hauska kirja. Takakannen esitteessä lukee: Tuomas Kyrö on antanut totisuudessaan hauskan, liioittelevan ja liikuttavan äänen sukupolvelle, joka teki eikä analysoinut. Se on järjen ja jäärän ääni. Suosittelen. jos pitää mukavista kirjoista.
Sitten luin Hameeda Lakho;n Nykymättömät kalterit, elämä kahden kulttuurin välissä. Tämä on pakistanilais-hollantilaisen Hameeda Lakhon selviytymistarina, kuuluu näihin järkyttäviin elämäntarinoihin muslimin ja muunmaailman kohtaamisiin ja perheen isän tyrannisointiin tyttäriään kohtaan.

Enkeleitä hiuksissani(Lorna Byrne) oli tosi ihana ja tunteita herättävä enkelitarina.Kovasti lukemisen arvoinen.

Antakaapas uusia lukuvinkkejä talven ajaksi.

Terv. Brinna

Biba 29.08.2010 15.42

Hei, kiitos Brinnalle vinkistä. Katson seuraavalla kertaa kirjastosta tuon "Kirjastokissa"- kirjan.
Luin juuri Veikko Huovisen kirjoittanman Pojan kuolema. Tämä on vaikeaa aihetta käsittelevä teos, siitä jäi paljon mietittävää mieleen. Huovinen osasi silti jotenkin lämminhenkisesti kertoa pojan kohtalosta ja elämästä.

VIESTIT 76-84 (84)
Näytä kpl sivulla

Yhteistyössä

X

Kyllä ei